SelamaT dATANg...

UnIvErSiTy oF cAmBrIgDE

Isnin, 24 Jun 2013

HEY THERE.. JUST TO TELLYOU ALL THAT IM 18 ALREADY... YEAYY..HAHA... NOW I M CONTINUE MY FURTHER SDTY.. PLEASE EVERYNE PRAY FOR MY SUCESS.. HOPE I CAN STRIVE FOR 4 FLAT IN ALL THE 3 SEMESTER.. OKAYY...

Sabtu, 23 Februari 2013

9 MITOS Mengenai Pemilihan Kerjaya.


1.Memilih kerjaya adalah mudah sebenarnya, pemilihan kerjaya adalah suatu proses dan anda perlu memperuntukkan masa untuknya. Perancangan terhadap kerjaya memerlukan beberapa langkah yang perlu anda pertimbangkan dan penilaian terhadap kemampuan anda sebelum sebarang keputusan dibuat. Ia tidaklah semudah yang disangkakan.

2.Orang lain tidak mampu memberitahu kerjaya yang sesuai dengan anda. Walaupun mereka seorang kaunselor kerjaya, pembangunan kerjaya atau seorang yang profesional terhadap kerjaya sekalipun, pasti tidak akan mampu untuk memberitahu kerjaya yang sesuai dengan anda. Apa yang orang lain mampu lakukan adalah membantu terhadap memudahkan untuk anda membuat keputusan. Pemilihan kerjaya yang sesuai seharusnya dilakukan oleh anda sendiri.

3.Seseorang tidak mampu hidup dengan hobi. Hasil daripada kajian menunjukkan seseorang yang menjadikan hobi sebagai kerjaya akan mendapat lebih kepuasan terhadap apa yang mereka lakukan dan juga kewangan yang kukuh.

4.Memilih kerjaya berdasarkan senarai kerjaya yang mendapat permintaan yang tinggi. Pada zaman yang serba canggih ini, pasti amat mudah untuk anda mendapatkan senarai kerjaya yang mendapat permintaan tinggi. Senarai tersebut hanya boleh dijadikan sebagai rujukan sahaja. Apa yang lebih penting adalah pemilihan kerjaya yang anda lakukan adalah berdasarkan minat, kemahiran dan kemampuan anda.

5.Mampu membuat wang yang banyak tidak semestinya akan menggembirakan anda untuk bekerja. Terlalu ramai yang beralih kerjaya daripada seorang jurutera atau accountant kepada seorang guru. Ini menunjukkan bahawa wang tidak sepatutnya mempengaruhi terhadap pemilihan kerjaya anda.

6.Apabila saya sudah bekerja, saya akan terikat dengannya untuk selama-lamanya. Ia semestinya tidak benar sama sekali. Anda adalah orang yang paling berhak untuk membuat keputusan terhadap pekerjaan pilihan anda.

7.Apabila saya menukar pekerjaan, kemahiran yang saya miliki sebelum ini tidak akan digunakan. Kemahiran adalah suatu perkara yang bernilai untuk seseorang. Walaupun anda sudah bertukar pekerjaan yang jauh berbeza daripada bidang pekerjaan yang sebelumnya, kemahiran yang anda miliki tidak sesekali akan menjadi sia-sia. Mungkin anda boleh mempraktikkan kemahiran yang anda miliki terhadap pekerjaan yang anda lakukan sekarang tetapi dengan cara yang berlainan.

8.Sekiranya rakan baik, adik beradik atau orang terdekat yang lain seronok terhadap pekerjaan yang mereka lakukan, saya juga akan berasa seronok terhadap pekerjaan itu. Setiap manusia mempunyai citarasa yang tersendiri. Pemilihan kerjaya haruslah didasarkan terhadap diri anda sendiri dan bukannya orang lain.

9.Jangan sesekali menolak kerjaya pilihan anda sebelum anda sendiri melaluinya. Ramai yang menolak untuk tidak melakukan sesuatu pekerjaan kerana mendengar pendapat orang luar atau sebagainya. Mungkin pekerjaan tersebut tidak sesuai dengan mereka tetapi bersesuaian dengan anda.

Rabu, 20 Februari 2013

BIASISWA


1. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA):
Biasiswa JPA ini boleh dimohon dalam masa 7 hari selepas keputusan SPM diumumkan. Untuk biasiswa JPA dan MARA, anda hanya boleh memohon salah satu sahaja dalam laman sesawang eSILA. Biasiswa JPA 60% untuk bumiputera dan 40% untuk bukan bumiputera.
2. Majlis Amanah Rakyat (MARA)
3. Petronas
4. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM):
Sesiapa yang berminat untuk menjadi pendidik tetapi hendak ke luar negara, bolehlah memohon biasiswa KPM.
5. FELDA:
Biasiswa FELDA terbahagi kepada dua iaitu untuk anak-anak FELDA sahaja dan juga anak-anak selain FELDA. Jadi, sesiapa sahaja bolehlah memohon biasiswa ini.
6. Yayasan TNB
7. Yayasan TM
8. Yayasan Khazanah
9. Yayasan UEM
10. Sime Darby – untuk percubaan SPM sahaja.
11. Bank Negara Malaysia (BNM)
12. Permodalan Nasional Berhad (PNB)
13. Maybank
14. Proton
15. Shell
16. Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN):
Pelajar yang akan mendaftar bagi kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi boleh mendapatkan borang semasa minggu suai kenaI yang diadakan oleh PTPTN di semua IPTA dan Politeknik dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar IPTA masing-masing. Pelajar juga boleh memohon pinjaman pendidikan PTPTN menerusi Borang OMR yang boleh dibeli di Pejabat PTPTN dengan harga RM5 satu set. Kiriman Wang Pos berserta satu sampul suratberukuran 35 x 25 sm bersetem RM2.00 dan beralamat sendiri kepada:
Ketua Eksekutif,
Perbadanan Tahung Pendidikan Tinggi Nasional,
Lot G2, Wisma Chase Perdana,
Susur Jalan Semantan,
Damansara Heights,
50490 Kuala Lumpur.
17. Biasiswa Ajinomoto 2012:
Ini adalah satu peluang untuk anda melanjutkan pelajaran di University of Tokyo. Ajinomoto menawarkan tajaan Biasiswa Ajinomoto 2012 kepada mereka yang berminat, memenuhi kreteria pemilihan dan berjaya. Maklumat-maklumat terperinci mengenai Biasiswa Ajinomoto 2012 ada di bawah:
Ajinomoto Scholarship for ASEAN International Students 2012 Application Guidelines:
* Applicants must be citizens of Thailand, Indonesia, Malaysia, the Philippines, or Vietnam.
* Applicants must have graduated or be expected to graduate with an excellent academic record (with 16 years of education completed or expected to be completed) and must receive the recommendation of their university president or academic advisor or be otherwise qualified to enroll in the University of Tokyo.
* Applicants must be under the age of 35 on April 1, 2012.
* In principle, the applicant must be able to obtain approval of acceptance as a Postgraduate International Research Student (hereinafter “Research Student”), from the University of Tokyo and be registered as a Research Student for April 2012 or October 2012. However, the applicant may enroll directly as a master’s course student of some graduate schools in the University of Tokyo. In that case, the applicant must be able to obtain approval of enrollment from the University of Tokyo and be registered as a master’s course student for Apr 2012 or Oct 2012.
* Applicants must acquire adequate Japanese language proficiency that is required in order to research and study in a master’s course, when enrolling as a master’s course student of the University of Tokyo.
* Applicants must apply from the above 5 countries and be able to attend selection procedures when necessary.
* Applicants must be in good physical and mental health and have a strong motivation for learning.
* Applicants must not be receiving other scholarships.
For details of the scholarship, you can also visit Ajinomoto Portal at www.ajinomoto.com.my
18. Biasiswa Sukan KPTM
19. Lembaga Biasiswa Kedah
20. Yayasan Kelantan Darulnaim
21. Yayasan Selangor
22. Yayasan Perak
23. Yayasan Negeri Sembilan
24. Yayasan Terengganu
25. Yayasan Pahang
26. Yayasan Pelajaran Johor
27. Koperasi Kebangsaan Permodalan Tanah Berhad
28. Yayasan Felcra
29. Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak Darul Ridzuan
30. Yayasan Negeri Kedah
31. Yayasan Negeri Melaka
32. Yayasan Negeri Sabah
33. Yayasan Negeri Sarawak
34. Biasiswa Tunku Abdul Rahman
35. Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka (TAPEM )
36. Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia
37. Gamuda Berhad
38. Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan
39. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
40. Lembaga Zakat Selangor
41. Bank Rakyat Malaysia Berhad
42. Maxis Scholarship for Excellence:
If you are Maxis postpaid costumer and still looking for scholarship this is a great opportunity for you. Maxis is offering Maxis Scholarship for Excellence for undergraduate in Malaysia.
Applicants must achieve the following academic results :
1. SPM or equivalent: minimum 6As
2. Either one of the following foundation courses:
* STPM: minimum 3 As, or
* Matriculation/Diploma: CGPA 3.5 or above, or
* A Level: minimum 3 As, or
* Australian TER: minimum 90.0, or
* Recognised Foundation/Pre-University courses: Equivalent to CGPA 3.5 or above, or
* International Baccalaureate: minimum 36.0
3. Current first or second year students: must have CGPA of 3.5 or above.
For more information please refer to: http://www.maxis.com.my/scholarship/
43. Sapura Industrial Berhad
44. Mudajaya Group Berhad
45. The Star Education Fund
46. Titijaya Scholarship Fund
47. The Astro Scholarship Award

Jumaat, 16 Mac 2012

couple islamicc

Asalamualaikum...Jom baca cerita ini....
COUPLE ISLAMIC…..
Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...

p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya………......wallahualam

Ahad, 5 Februari 2012

wAn zAck hAiKaL

sYE SuKE tgOK WaN ZacK HAiKaaL

hE'S mInE .... JGn JeleS..hahA

:)

Jumaat, 3 Februari 2012

coMpArIsOn



mIrA HuZaIdIn

ShIlA aMzAh


aDAKAH kedUA2 WAJAH iNi KElIhaTAn Sma??? TIDAK SmE SkaLi Un.. JADi KnApE OrG CKp mKe syE Cm sHiLA aMZaH???????
OMG

WHATEVER!

:)


••Sαyα tαk bαgus dαlαm ENGLISH...» Tapi sαyα boleh bαgitαhu yαng I LOVE YOU...

••Sαyα tαk bαgus dαlαm GEOGRAFI...
» Tαpi sαyα boleh tαhu αwαk tinggαl dαlαm HATI sαyα...

...
••Sαyα tαk bαgus dαlαm SEJARAH..
» Tαpi sαyα INGAT FIRST TIME sαye kenαl αwαk...

••Sαyα tαk bαgus dαlαm KIMIA..
» Tαpi sαyα boleh bαgitαhu TINDAK BALAS sαyα bilα αwαk senyum...

••Sαyα TIDAK HEBAT dαlαm tiαp² subjek...
» Tαpi sαyα boleh bαgi tαhu αwαk yαng sαyα hebat dαlαm semua SUBJEK...jikα TOPIC nyer iαlαh AWAK !